De gemeenteraad van Stekene moest zich dinsdagavond uitspreken over een aantal bestuursmandaten. Bij de verkiezing van de mandaten in de raad van bestuur van vzw Erfpunt krijgt de oppositie wettelijk één mandaat. Na een eerste stemronde behaalden de drie oppositiekandidaten (CD&V, Groen en vlaams belang) elk vier stemmen. Meerderheidspartij Gemeentebelangen onthield zich bij de stemming. Bij de tweede stemronde was het kiezen tussen Groen en vlaams belang. De kandidaat van vlaams belang, Inge Smits, haalde het met 13 stemmen; Carl Ivens van Groen had 12 stemmen. "Met steun van 9 stemmen van Gemeentebelangen werd dus Inge Smits van vlaams belang verkozen boven die van Groen", stelt CD&V vast. "Wij vragen ons af of dit een eerste stap is naar een bredere coalitie tussen GeBe en vlaams belang?"

Ook Groen stelt eveneens vast dat er in de gemeenteraad eerder een cordon rond haar wordt gevormd dan rond het vlaams belang.