Veiligheid en mobiliteit

Een kordate aanpak van verkeersveiligheid en mobiliteit is voor CD&V van prioritair belang. We streven naar een harmonieuze relatie tussen voetganger, fiets, auto en openbaar vervoer, waarbij veiligheid en de bescherming van de zwakker weggebruiker centraal staan.

We zijn ervan overtuigd dat losse beslissingen niet volstaan om de verkeerssituatie in Stekene te verbeteren. Als duurzame oplossing voor een vlotter en vooral veiliger verkeer in onze gemeente pleiten we er dan ook voor om een doordacht en gestructureerd mobiliteitsplan op te stellen voor ons hele grondgebied, dat jaarlijks kritisch geëvalueerd en bijgeschaafd wordt. Daarbij moeten zeker ook de inwoners gehoord worden.

We motiveren de Stekenaar om, zeker voor korte verplaatsingen, te kiezen voor de fiets in plaats van de auto. Om die fietsverplaatsingen veilig te kunnen maken, zijn diverse fietsvriendelijke maatregelen noodzakelijk, zoals de aanpak van gevaarlijke punten (o.a. de fietsoverweg E34-Tromp, de kruispunten met de Spoorzate), nauwgezet jaarlijks nazicht en herstel van fietspaden en veilige overgangen van fietspaden naar de rijbaan. Voor het comfort van de fietsers willen we ook investeren in oplaadpunten voor elektrische fietsen en openbare fietspompen.

Om de algemene verkeersveiligheid te verhogen, pleiten we onder meer voor een strikt handhavingsbeleid op het vlak van onder meer overdreven snelheid, gevaarlijk parkeren en onaangepast rijgedrag - ook van de fietsers. Ook de inrichting van schoolstraten, uiteraard in nauw overleg met de scholen en buurtbewoners, is een belangrijke stap in de goed (veilige!) richting.