Sport, cultuur en verenigingsleven

Met CD&V beseffen we als geen ander hoe belangrijk het is voor onze inwoners om in eigen gemeente te kunnen sporten, zich te kunnen ontplooien en te ontspannen, zowel individueel als in groepsverband. We willen onze verenigingen en comités zo breed mogelijk ondersteunen in hun werking, want zij vormen het kloppend hart van onze Stekense gemeenschap.

Onder het motto 'Iedereen in beweging'  willen we de Stekenaar in beweging brengen én houden. Daarom is het essentieel om blijvend te investeren in sportinfrastructuur, zowel voor de recreatieve sporter als de competitieatleet. Dat kan gaan van het plaatsen van atletiekpiste of de heraanleg van de terreinen van Avanti. Alle sportclubs, zowel competitieve als recreatieve, zowel gevestigde waarden als nieuwe initiatieven, kunnen op onze steun rekenen.

Ook op sociocultureel gebied hebben we voor Stekene de nodige ambitie. We willen onze verenigingen de financiële en materiële steun garanderen waar ze de voorbije jaren op konden rekenen, maar dat niet alleen: het is de hoogste tijd dat er geïnvesteerd wordt in infrastructuur waar zowel de socioculturele verenigingen (inclusief de jeugd- en seniorenverenigingen) van kunnen genieten, als de individuele meerwaardezoeker: (1) een nieuwe bibliotheek als stimulerende belevings- en ontmoetingsplaats, eventueel gekoppeld aan een klein ontmoetingscentrum, (2) een goed uitgeruste polyvalente zaal, geschikt voor podiumkunsten, tentoonstellingen en evenementen én met voldoende capaciteit voor grotere fuiven, evenementen en feesten (uiteraard op een toegankelijke locatie buiten de woonkernen) en (3) de blijvende investering in infrastructuur voor jeugdverenigingen, zoals de aankoop van het scoutslokaal Klein-Sinaai, mét behoud van het stationsplein en het achterliggende groen als open speel- en ontmoetingsruimte. We willen de Stekense verenigingen ook aanmoedigen elkaar de hand te reiken, zodat bijvoorbeeld sportaccommodatie en -kantines polyvalenter kunnen worden gebruikt. Ook het verhuursysteem van de gemeenterlijke lokalen moet voor verenigingen flexiber worden (o.a. huur voor een halve dag).

Wij zijn trots dat Stekene de laatste jaren is uitgegroeid tot een populaire feestgemeente. Omdat feesten pas prettig is voor iedereen als het ook veilig kan, pleiten wij bij grotere evenementen voor een goede samenwerking met de politie, de inzet van een mobiele camerawagen én de invoer van een BOB-bus die de feestvierders veilig weer naar huis brengt.