Minister Schauvliege bezoekt bioboerderij te Stekene.

maandag, 3 juli, 2017
Bio-koeien

De koeien van Herman Cerpentier en Els De Cock zullen vanaf september biomelk produceren. Ze zijn een van de zestig Vlaamse melkvee-bedrijven die onlangs de omschakeling maakten.

Uit het jaarrapport Biologische Landbouw 2016 blijkt dat vooral melkveehouders omschakelen naar biologisch. Vorig jaar schakelden zestig landbouwbedrijven over naar biomelk, waaronder de boerderij van Herman Cerpentier en zijn vrouw Els De Cock. “In 2015 stopte FrieslandCampina met het afnemen van melk bij meer dan vierhonderd Belgische melkveehouders, waaronder wij”, vertelt Herman. “Ze deden dat om het aanbod beter af te stemmen op de markt. De melkprijs is toen gekelderd. We hebben toen alternatieven gezocht, en kwamen uit bij biomelk.”

Om het biogarantielabel te krijgen, moet er voldaan worden aan heel wat voorwaarden. “We mogen geen kunstmatige meststoffen of chemische onkruidverdelgers gebruiken bij de voederteelt, mogen de dieren niet preventief antibiotica toedienen en zijn beperkt qua aantal dieren per hectare”, legt zoon Maarten Cerpentier uit. Hij nam vorig jaar drie maanden vrij om mee te helpen met het zaaien van de eigen gewassen. “Onkruid wieden is erg intensief

doordat we geen bestrijdingsmiddelen mogen gebruiken op ons grondgebied van 75 hectare. Momenteel grazen daar zo'n negentig melkkoeien en zestig kalfjes, en staat er mais, spelt, wintergerst en winterveldboon, die als veevoeder worden gebruikt. De koeien moeten minstens zes maanden op biovoeding leven om als biokoe beschouwd te worden. In september krijgen we dus het biogarantielabel.”

Door de verandering in dieet daalde de productie met 20%. “In het begin heb je veel extra werk door alle inspanningen en aanpassingen, maar we merken dat we stilaan weer stabiel draaien”, zegt Maarten.

Om de omschakeling te ondersteunen voorziet de overheid begeleiding en subsidies onder de noemer 'Bio zoekt boer'. “Volgens de cijfers van het jaarrapport maakt een op de drie beginnende bioboeren daar gebruik van”, weet Vlaams minister van Landbouw Joke Schauvliege (CD&V). “Het is natuurlijk onze hoop dat nog meer landbouwers het voorbeeld van Herman en Els volgen.”

mattias goossens